De beste op een rij De beste op een rij: Chanel (2017)

De beste op een rij: Chanel (2017)

01/05/17 13:47:21

door: Elena Knezhevich, Dr. Marlen Elliot Harrison, Miguel Matos, Elena Vosnaki, Sophie Normand, Daniel Barros

Warhol's Chanel schilderij

Chanel .... Al bijna 100 jaar staan deze twee lettergrepen voor elegantie, glamour en eenvoud. En voor parfum. Of je nou kiest voor een iconisch antiek exemplaar, zoals Cuir de Russie, een klassieker uit de jaren 70, zoals Cristalle, een oosterse krachtpatser uit de jaren 80, zoals Coco, of een nieuwe uit de collectie Les Exclusifs zoals Jersey, iedereen kan wel een passende Chanel vinden. Bovendien is het huis door de jaren heen flink geholpen door beroemde namen als Marilyn en haar N° 5; Warhol en zijn schilderijen en Luca Turin die Chanel Pour Monsieur als de standaard van de chypre-geuren benoemde.

Met baanbrekende creaties van zeer geliefde parfumeurs zoals Henri Robert Ernest Beaux en Jacques Polge nadert Chanel's parfumdivisie hun eeuwfeest van succes. Het begon in 1921 met Chanel N° 5, een parfum dat werd gelanceerd als onderdeel van Coco Chanel's groeiende kledingimperium. De ontwerpster wilde een revolutionaire geur uitbrengen die paste bij haar persoonlijke esthetiek. De BBC legt uit:

Aan het einde van de zomer van 1920 ging Chanel op vakantie naar de Côte d'Azur met haar minnaar de Groothertog Dimtri Pavlovich. Daar hoorde ze van een parfumeur, een verfijnd en belezen persoon genaamd Ernest Beaux die voor de Russische koninklijke familie had gewerkt en in de buurt van Grasse woonde, het centrum van de parfumindustrie. Het kostte hem enkele maanden,  maar uiteindelijk kwam hij met 10 monsters op de proppen en presenteerde ze aan Chanel. Ze werden genummerd; één tot vijf en 20 tot en met 24. Ze koos nummer vijf. Het gerucht gaat dat het brouwsel eigenlijk het resultaat van een laboratoriumvergissing was. Beaux' assistent had een dosis aldehyden toegevoegd in een hoeveelheid die nog nooit eerder gebruikt was.

Tilar Mazzeo, auteur van The Secret of Chanel No.5 vertelde aan de World Service's Witness Programme waarom deze geur Chanel zo aansprak.

"Wat zo interessant is aan aldehyden is dat er een is die naar zeep ruikt. Hierdoor kon ze in haar gedachten haar jeugd in een klooster combineren met dit luxe leventje als minnares."

Chanel zei later: "Het was precies waar ik op zat te wachten. Een parfum zoals geen ander. Een vrouwenparfum met de geur van een vrouw."

De geur, doordrenkt met jasmijn, roos, sandelhout en vanille, was meteen een succes, mede als gevolg van een aantal van Coco's ingenieuze marketing trucs. Ze nodigde Beaux en wat vrienden uit om de lancering in een populair, chique restaurant aan de Riviera te vieren en besloot om het parfum rond de tafel te spuiten. Elke vrouw die voorbij kwam stopte en vroeg wat die geur was en waar het vandaan kwam.

"Voor Chanel was dit het moment dat ze bevestigd kreeg dat ze een revolutionair parfum in handen had," zei Mazzeo.

Coco Chanel portretfoto

Enkele Fragrantica-schrijvers beschrijven hier hun keuzes voor hun favoriete Chanelgeur uit het huidige assortiment. Zoals altijd horen we graag in de commentaren onderaan wat jullie keuze zou zijn!

 

Chanel logo

 

Pour Monsieur

Door: Miguel Matos, schrijver en redakteur van Fragrantica in het portugees

Chanel pour Monsieur flacon

Voor mij is dit de belichaming van een mannelijke chypre. Chanel Pour Monsieur is het maximale niveau van klassieke elegantie dat een mens op de huid kan dragen. Ik moet zeggen dat toen ik eenmaal geld genoeg had om parfum te kopen, op mijn 18e, ik nogal groots en met voor mijn leeftijd ongebruikelijke keuzes begon. De eerste parfums die ik droeg in mijn  universiteitsjaren waren Tuscany, Obsession For Men, Habit Rouge en voor de lente en de zomer Chanel Pour Monsieur. Elke keer als ik deze laatste droeg voelde ik me slim, charmant, elegant en afwijkend van de menigte. Ik ben nog nooit iemand anders tegengekomen die dit parfum draagt, maar ik snap niet hoe dat komt. In mijn ogen is het niet al te ingewikkeld. Ja, het ruikt misschien een beetje vintage. Maar ik zei vintage, niet ouderwets!

Pour Monsieur werd ontworpen in 1955 door Henri Robert en begint met een frisse en poederachtige wolk van citrus. Er is een helderheid die er vanaf straalt zodra je het hebt opgespoten. Het heeft de perfecte dosis bitterheid, een druppel zoetheid en een snufje zuurheid. Daarna ruik je de pittige gember en kardemom die in kleine explosies van scherpheid op je af komen, alsmede de citroenachtige tinten. De eikenmos wordt snel sterker en blijft aanwezig tot het einde van de ontwikkeling om in de basis vriendjes te worden met de vetiver. De frisheid van het geheel is opmerkelijk en het combineert prachtig met het hout (ceder) en wat poeder. Dit is een frisse, groene chypre die wordt geleverd met een gevoel van vanille op het eind, althans voor mijn neus. De officiële notenlijst noemt geen vanille.

Chanel Pour Monsieur was een van de weinige geuren waar ik door de jaren heen drie flessen van heb gekocht en ik kreeg er nooit genoeg van. Sterker nog, momenteel heb ik hem niet in mijn collectie en ik voel de neiging om hem weer te kopen. Deze liefde duurt dus al 20 jaar en blijft maar doorgaan!

Eervolle vermeldingenChanel Chanel No 5 Eau de ToiletteChanel Chanel No 5 Eau Premiere (2015)Chanel EgoisteChanel Cristalle Eau de ToiletteChanel AntaeusChanel Coco Eau de Parfum

 

Chanel logo

 

N°19

Door: Elena Vosnaki, schrijver en redakteur van Fragrantica in het grieks

Chanel 19 flacon

“Uit The Ritz komend, voelde ik ineens een hand op mijn schouder en ik draaide me om naar een onbekende gezicht. Ik stond op het punt om hem af te snauwen toen hij in een amerikaans accent tegen me zei: "Neem me niet kwalijk, ik ben hier met twee vrienden die graag de naam van je parfum willen weten". Om op mijn leeftijd te worden gestopt op straat door een man is nog niet zo slecht, wel?"

Dit is hoe Gabrielle (Coco) Chanel op 87 jarige leeftijd een ontmoeting beschrijft tussen No.19 en haar doelgroep: mannen en vrouwen met onberispelijke smaak.

Tegenwoordig wordt er kwistig omgesprongen met het zoete suikerspinmolecuul ethyl maltol in composities die met een 'Colgate smile' lachen naar iedereen ouder dan 12 maanden, en kan je je moeilijk voorstellen hoe "iemand afsnauwen" precies datgene is wat de diepgewortelde boodschap uitgezonden door de hooghartigheid van Chanel's onsterfelijke No.19 vormt. Beginnelingen die de Chaneltoonbank afgaan op zoek naar hun eigen Chanel rimpelen hun neus behoedzaam bij het ontmoeten van de galbanum-beladen en met leer omhulde bitterheid. De topnoten breken elk gesprek op basis van beleefdheden en lieflijkheid af. Sommige parfums zijn knap. Maar Chanel No.19 is niet lieflijk, noch knap. Het is eenvoudigweg gedurfd. En uiterst sensueel, als je haar orrisdiepte maar laat ontvouwen op je huid; het toppunt van luxe en verfijnde elegantie die geen versiering nodig heeft. Ze is zoals ze is.

"Heerlijk hoe je boezem ruikt naar droge hitte; het is zo ontzettend sexy..." Dat is wat ik te horen krijg als ik Chanel No.19 eau de toilette draag. En jij?

Eervolle vermeldingen: AntaeusCuir de Russie parfumLes Exclufis SycomoreLes Exclusifs 31 Rue CambonBois de Iles parfum.

 

Chanel logo

 

Sycomore

Door: Daniel Barros, vertaler/schrijver voor Fragrantica in het portugees

Chanel Sycomore flacon

Sycomore is de geur die mij open stelde voor een geurnoot die niet door iedereen gewaardeerd wordt vanwege diens bittere en rokerige facetten: vetiver. Lang voordat het trio Carven Carven Vetiver (1957), Givenchy Vetiver (1959) en Guerlain Vetiver (1961) de “vetiver-trend” wereldwijd bekend maakten had Chanel de  elegantie en verfijning van deze destijds niet zo voor de hand liggende noot al ontdekt. Sycomore van Chanel werd oorspronkelijk uitgebracht in 1930 en opnieuw geïntroduceerd in 2008 binnen de Les Exclusifs collectie.

Vetiver is een soort van aromatische wortel die gewoonlijk in Haïti (de schonere en meer bloemige soort) en Java, Indonesië (de vuilere, rokerige soort) te vinden is. De eerste-vetiver gebaseerde geur die ik probeerde was de oorspronkelijke Vetiver van Guerlain en ik herinner me dat ik gewoon niet kon geloven dat dat een parfum kon zijn. Ik vond het zo ruw, droog en bitter. Waarschijnlijk was het gemaakt met de Indonesische soort. Het rook naar "vuil water". Dus besloot ik om het parfum maar met pensioen te laten gaan. Een jaar later maakte ik kennis met de Les Exclusifs Collection van Chanel en probeerde ze allemaal uit door ze een volledige dag te dragen.

Ik weet nog precies hoe het verliep op de Sycomore dag. In eerste instantie had ik een vergelijkbare reactie als die op Guerlain’s. Hoe kon het toch zo bitter en vies zijn? Maar ik moest direct weg vanwege een doktersbezoek en tijdens de rit begon ik plotseling een wolk om me heen te ruiken die eigenlijk heel opgewekt en gezellig was. Waarschijnlijk was de mix van viooltjes en jeneverbes hier verantwoordelijk voor, samen met de hint van tabak en specerijen. Heerlijk! Ik voelde me alsof ik in het midden van een bos liep, omgeven door frisse buitenlucht. Zeer realistisch! Je begrijpt wel dat ik een van mijn meest rustgevende doktersbezoeken ooit had.

Dankzij Sycomore begon ik eindelijk vetiver ook in andere geuren te waarderen, en nu ben ik een absolute fan.

Eervolle vermeldingen: No 5 ParfumPour MonsieurNo 19 Poudre,  CoromandelEgoiste

 

Chanel logo

 

Egoiste

Door: Marlen Elliot Harrison, schrijver/co-redakteur van Fragrantica in het engels

Chanel Egoiste flacon

In eerdere artikelen schreef ik al over Coco en  Anteaus (engels) dus richt ik de aandacht in deze Beste op een rij op Chanel's beroemde herengeur Egoiste, een creatie van Jacques Polge gelanceerd in 1990. Het is de Chanelgeur die ik het meest plezierig vind om te dragen en die ik al langer dan welke andere geur van dit huis gebruik.

Men zegt dat de legendarische Bois des Iles uit 1926 Egoiste's inspiratiebron is, ook al is er duidelijk veel verschil. De eerste keer dat ik Egoiste rook, met zijn gourmandnoten van vanille en kaneel, alsmede de houtachtige ambernoten, kon ik alleen maar denken aan herfstbladeren en pompoentaart. Het intrigeerde me. Ik herinner me ook de lancering en die vreemde reclamespots van Jean-Paul Goude (zie hier). Wat bijzonder was, was dat Egoiste een donkerdere, warmere esthetiek weergaf in een tijd van zoete, bloemige herengeuren (Joop!) of mariene watergeuren (Eternity). 

Zowel Egoiste als Bois des Iles (1926) zijn opgebouwd rond het houtthema,  in het bijzonder sandelhout, maar ik vind Bois des Iles meer aldehydisch en bloemig. En de heldere flanker van enige tijd later, de kruidige bloemengeur Platinum Egoiste, lijkt op geen enkele manier op zijn oudere broer. Het origineel Egoiste is een tijdloze oriëntaalse geur die vandaag de dag in 2017 nog ongelooflijk hedendaags aandoet in een oudh-gecentreerde markt met zijn amberachtige zoetheid en rozige bloementinten. Absoluut een geur die zowel door mannen als door vrouwen moet worden geprobeerd. Onlangs heb ik ontdekt dat de geur Geo F Trumper's Sandalwood heel erg lijkt op Egoiste, maar een wat lagere prijs heeft.

Eervolle vermeldingen: Cuir de RussieBois des Iles, Chanel pour Monsieur Concentree, Coco Eau de Parfum, Jersey, CristalleAllure Sensuelle

 

Chanel logo

 

Bois des Iles

Door: Sophie Normand, redakteur van Fragrantica in het frans

Chanel Bois des Iles

Er zijn zo veel geuren die ik liefheb in de collectie van Chanel, maar mijn favoriet blijft Bois des Iles. Misschien omdat het de mannelijke bestseller Egoiste inspireerde, misschien omdat het de voorloper van Coco of Allure Sensuelle was met zijn fruitige, oriëntaalse en houtachtige noten, misschien vanwege de Chanel aldehyde-handtekening in de top die de weg vrij maakt voor het bloemenhart van roos en jasmijn. 

Niet alleen de geur heeft oriëntaalse wortels, ook de naam roept de oosterse fascinatie op die men had in de jaren 20 (Bois des Iles werd in 1926 gemaakt en opnieuw gelanceerd in 2007 binnen de Les Exclusifs Collectie). De aldehyde topnoten geven de Franse stijl van het parfum weer, diep geworteld in de tijd. De melkachtige en gladde sandelhoutnoten doen denken aan het gevoel voor exotisme, een sensatie benadrukt door de kruidige dimensie van de geur (kruidnagel, kaneel).

De fruitige nuance, in combinatie met de kruidige en houtachtige tonen, geeft een vleugje van delicate peperkoek, maar dan met een zeer Chanel-achtig tintje; een peperkoek die door Gabrielle Chanel zelf zou kunnen zijn gebakken.

Een zoet maar ook delicaat en elegant parfum, een fluwelen en verfijnde schoonheid die Jacques Polges decennia later inspireerde tot Egoiste (een geur voor heren met dezelfde houtachtige, kruidige en ambertonen op een wat mannelijkere manier). Ik denk persoonlijk dat de houtachtige en fruitige, ronde facetten van Bois des Iles ook een voorbode waren voor Coco en Allure Sensuelle, en in zekere zin ook voor Coco Noir.

Een geweldig meesterwerk. 

Eervolle vermeldingen: Allure Sensuelle (edp en extrait), Egoiste, Chanel Coco Eau de Parfum, N°22, Cuir de Russie, Les Exclusifs 31 Rue Cambon, No 5, Coromandel.

 

Chanel logo

 

No 5 L'Eau 

Chanel No 5 L'Eau flacon

Chanel Nummer 5's roem en oprechte bewondering is al decennia lang gaande. Met de lancering in de afgelopen herfst van No.5 L'Eau heeft de klassieker opnieuw de mogelijkheid gekregen om zijn populariteit te bewijzen, deze keer gericht op een grote populatie van jonge vrouwen en zelfs zeer jonge meisjes (zoals mijn dochter, die het elke ochtend uit mijn badkamer steelt) die de erfenis van de meestverkochte geur aller tijden kan overnemen.

De nieuwe Chanel parfumeur, Olivier Polge, liet duidelijk weten dat de klassieker geen leeftijdsgrenzen kent; de nieuwe No 5 L'Eau zal moeiteloos het origineel overtreffen zonder de relevantie ervan te ontkennen. Als ik het in één woord moet omschrijven dan zou ik  "moeiteloos" kiezen, zoals elegantie van binnenuit met een onschuldige kokette glimlach, al harten verzamelend zonder veel inspanning of te denken aan de gevolgen. Net als een mooi meisje.

Ik kan het geen flanker noemen, het is Chanel No. 5 op magische manier opnieuw tot leven gebracht. Je ruikt absoluut Nummer 5, maar jong en dwaas, met te veel frisse citrus om de verheven vorm aan te nemen die je zou verwachten van een erfgename van een dergelijk parfumtraditie. De muskachtigheid, de bloemen en de aldehyde erfenis bloeien allemaal speels. No 5 L'Eau werd geboren met een zilveren lepel in de mond, maar kon alleen succesvol worden met behulp van de getalenteerde parfumeur. Het moest de uitstraling hebben die No. 5 had na de Tweede Wereldoorlog, toen de Amerikaanse soldaten in de rij stonden voor de Chanel boutiques in Parijs om het te kopen voor hun vriendinnetjes en echtgenoten. Het moest de Chanel-kwaliteit hebben die de drager een speciaal gevoel over zichzelf geeft, en dat is absoluut gelukt.

 

Chanel logo

 

Welke Chanel is jouw favoriet?

 

 



Vorige De beste op een rij Volgende


Advertisement

Geef uw commentaar!

Wordt lid van deze online parfum community en je kunt je eigen beoordelingen toevoegen.

Advertisement

Advertisement

Nieuwe Parfums

Populaire merken en parfums: