Geurnoten

Typ enkele letters om de lijst kleiner te maken:

CITRUS GEUREN

In de Parfumwereld wordt als het gaat om Citrus het hele spectrum van hesperidium fruit bedoeld. Hesperidium vruchten zijn vernoemd naar de Hesperides; nimfen uit de Griekse mythologie. Tot deze groep behoren citrusvruchten, maar ook naar citrus ruikende natuurprodukten zoals verbena en citroengras. Enkele van deze hesperidium produkten behoren, naast diverse boomharsen, tot de oudste ingrediënten in de geschiedenis van parfum. De modernere variaties als grapefruit, pomelo, yuzu and hassaku zijn relatief jongere invloeden op de ontwikkeling van parfum extractie.

De oliehoudende schil van de vrucht wordt bijvoorkeur koud uitgeperst zodat de olie zijn verfrissende eigenschappen behoudt. Petitgrain is hierop een uitzondering. Deze olie wordt verkregen door stoom distillatie van de takjes en bladeren van de bittere sinaasappelboom.

Citrus geeft een parfum verfrissende en mousserende eigenschappen en zorgt voor de prettig bruisende topnoot in onze neus. De geur kan de helderheid van geest verhogen, en geeft een zonnig en optimistisch gevoel. In een parfum geeft citrus een indruk van luchtige elegantie en helderheid. Bergamot in het bijzonder is een essentieel onderdeel van de klassieke Eau de Cologne formule. De geur van Citrus is een traditionele metgezel van de wat sterkere bloemachtige en harsachtige noten in vooral oriëntaalse geuren. Ook worden citrusgeuren veel gebruikt in combinatie met andere fruitachtige noten, waarbij ze de zoetheid verminderen en een zweem van bitterheid toevoegen.

meer...

FRUIT, GROENTE & NOTEN

Fruitachtige noten naast Citrus (een klasse op zichzelf) zijn de afgelopen jaren zo populair geworden dat ze een aparte categorie vormen. Groente noten zijn er maar weinig en worden soms door een illusie naar voren gebracht. Een voorbeeld hiervan is de noot van koolraap die kan worden opgeroepen door de wortel van de Iris plant (Rizhome).

Fruit en groente zijn in de regel moeilijk te distilleren en extraheren, vanwege het hoge percentage water, en daarom wordt voor deze noot in parfums een gerecontrueerd produkt gebruikt. Het effect van deze noten varieert van verfrissend en sappig tot muffig en mysterious.

Fruit en groente noten leveren een genuanceerde opbouw en een verfrissend gevoel op in geuren. Vooral Fruit noten zijn zeer populair geweest in de categorie van bloem- en fruitachtige parfums in de beginjaren van 2000, terwijl perzik en pruim juist een belangrijke invloed hadden op de meer klassieke geuren die gecreëerd zijn in de eerste helft van de 20ste eeuw. Een voorbeeld hiervan is de beroemde basis vloeistof "Persicol" wat in die tijd door veel fameuse parfumeurs werd gebruikt.

Nootachtige noten in parfums ruiken meestal naar de zeer populaire amandel (niet te verwarren met de zure kersenboomgeur die meestal gerecontrueerd wordt met dezelfde materialen als die men gebruikt om Mimosa of Heliotroop te reconstrueren), pinda's (in het parfum Bois Farine) en hazelnoten (in Praline de Santal en in Mechant Loup). Nootachtige noten zijn allemaal gerecontrueerde geuren. Nootachtige noten kunnen prachtig combineren met meer etherische of aardse materialen, zoals vetiver (een houtgeur), wat terug te vinden is in de geur Vetiver Tonka van de Hermessences.

meer...

BLOEMEN

Een vanzelfsprekende categorie van geurnoten in de wereld van parfum. Deze categorie levert rechtstreeks de geur van aromatische bloesem op, vaak rijk aan nuance: van de bananen topnoot in ylang ylang, de wijn nuances in verse rozen en de poederige, amandelachtige geur van de Heliotroop, tot het kamferachtige karakter van vers geplukte klaprozen en vervolgens door naar de abrikoosachtige geur van osmanthus, de citroentonen van magnolia en de caramel-achtige facetten van lavendel. Bloemen kunnen een onverwachte kant laten zien, en brengen hierdoor een onophoudelijke betovering voor niet alleen insecten, maar ook de mensheid.

De meeste bloemennoten in parfum zijn op natuurlijke manier van de bloem verkregen: de roos en jasmijnbloesem staan bekend om hun weergaloze extracten, voortgebracht door middel van diverse technieken (vloeistofextractie, enfleurage, distillatie). Ook klaproos, heide, lavendel, osmanthus, strobloem, ylang ylang en goudsbloem zijn zeer geliefd.

Er zijn echter tevens bloemen die weigeren hun basis aroma af te geven, of de opbrengst is zo gering dat men verkiest het te repliceren in een laboratorium. Extractie van viooltjes, de lotusbloem en de waterlelie levert zulke kleine hoeveelheden van hun basisaroma op dat alleen zeer gespecialiseerde en ambachtelijke parfumhuizen zich deze natuurlijke extracties kunnen veroorloven.

De volgende bloemachtige noten worden doorgaans voor de parfumwereld gerecontrueerd in een laboratorium, door middel van diverse synthetische moleculaire combinaties: fresia, pioenroos, lelietje van dalen, mimosa, heliotroop, viooltje, jonquille, narcis en hyacint

Bloemige geuren geven een romantische en veelal vrouwelijke toon aan een compositie, waarbij een gevoel van natuurlijke schoonheid naar voren wordt gebracht. Ze waaieren de diverse vluchtige topnoten uit als op een wandkleed waar alles op de juiste plaats terecht komt, en ze verlichten nadruk van de sterkere accenten als hars en balsem. In de Aromatherapie werkt men met natuurlijke bloemextracten vanwege de werkzame functie voor de geest; ze verbeteren de connectie met de natuurlijke wereld en verhogen de stemming.

Bloemen spelen vanzelfsprekend een grote rol in de familie van bloemige geuren, maar ze vinden eigenlijk een plek in bijna alle parfum composities; zowel in de lichtste eau de colognes als in de weelderigste orientale geuren en zelfs in sommige mannelijke colognes. Bloemachtige noten spelen met name een intrigerende rol in "florientals", bloemige orientaalse geuren, waar ze een zeer sprankelende werking hebben te midden van een overvloed aan oosterse geurstoffen.

meer...

WITTE BLOEMEN

Dit is een subgroep binnen de groep van bloemige geuren, maar krijgt een aparte vermelding vanwege het feit dat witte bloemen de basis vormen voor een op zichzelfstaande parfumcategorie: de "Witte Bloemachtigen" ("White Florals"). Met witte bloemen worden bedoeld: oranje bloesem, jasmijn, gardenia, klaproos en plumeria (frangipani). Ook kamperfoelie behoort tot deze groep (ook al is haar kleur meestal geel) aangezien haar geurprofiel niet bij de gele bloemengroep past (zoals mimosa) en meer overeenkomt met de zoete, nectarachtige koppigheid van witte bloemen.

Lelietjes van Dalen worden ondanks hun witte kleur geklassificeerd in de geurgroep van "Groene Bloemachtigen", aangezien de geur meer overeenkomsten heeft met vele bloemen uit deze groep, zoals hyacint en narcis.

Witte bloemen hebben de meest bedwelmende geur van alle noten in de Bloemengroep: weelderig, overvloedig en absoluut betoverend; bijna een code voor intense vrouwelijkheid in elk parfum met deze geurnoot.

meer...

GROENE BLADEREN, KRUIDEN en VARENS

Met de term "Groene noten" wordt de geur van geplukte bladeren en vers gemaaid gras bedoeld, wat een prikkelend effect op de menselijke neus heeft. In deze categorie vinden we enkele klassieke, doordringende extracten, zoals galbanum, wat eigenlijk een hars is van een hoogstaand gras met een verfrissend, doordringend bitter, "groen" geurprofiel. Deze lente-achtige topnoot is terug te vinden in de klassieke geur Vent Vert van Balmain, waarin galbanum voor het eerst een hoofdrol speelde.

Vijgeblad is een unieke noot die synthetisch wordt voortgebracht en die de moderne vijgachtige parfums hun bittere, groene maar tevens kokoszoete geur geeft. Een andere bijzondere bladnoot met een speciaal karakter is Tomatenblad, wat te vinden is in: Eau de Campagne van Sisley, Folavril van A.Goutal en Liberte Acidulee van Les Belles de Nina Ricci.

Viooltjesblad is een moderne, groene bladennoot die zeer populair is geworden. Het geeft een waterachtig idee dat in vele composities doet denken aan vers gesneden komkommer, vooral in meer mannelijke geuren.

Theebladeren vormen een aparte categorie binnen de Groene noten en geven composities hun unieke aromatische profiel, afhankelijk van welke keuze de parfumeur maakt (groene thee, rode thee, witte thee, zwarte thee, Oolong etc. ).

Kruiden worden door parfumeurs "Aromatische Noten" genoemd. Vele van deze kennen wij uit de keuken, zoals: rozemarijn, thijm, munt, dragon, marjoraan, venkel, basilicum ( die wordt gezien als een "hete" noot door de eugenol die erin zit), salie, anijs etc. Andere kruiden, zoals artemisia, kalmoes, engelwortel en nardus (jatamansi) hebben zo'n intens kruidachtige aard dat ze het makkelijk maken composities waar ze een rol in spelen als dusdanig te karakteriseren.

In de parfumwereld wordt de term "Fern" gebruikt voor het franse woord fougère (varen), een geurnoot die niet direct uit de natuur gehaald wordt (varens hebben maar weinig geur) maar die gecreëerd wordt op basis van een historisch samengaan van lavendel, eikenmos en coumarin (de tonkaboon) om de mysterieuze geursfeer van een groen, vochtig bos na te maken. Het grote voorbeeld van dit type parfum is Fougère Royale van Houbigant, wat gecreëerd werd in 1882 door Paul Parquet. Het resultaat was een wisselwerking tussen zoet en bitter, met een houtachtig, vochtig en koel karakter, waarmee Fougère zich vestigde als de ultieme mannelijke geur.

Varenachtige geuren richten zich op het geurbeeld van een aardachtig, vochtig en donker bos, waarbij ze zich voornamelijk beroepen op fantasie-noten, hoewel het met vluchtige oplosmiddelen wel mogelijk is kleine beetjes extractie te verkrijgen van de Aspidium varen. De subcategorie van Aromatische Varennoten, waarbij specerijen- en kruidennoten worden toegevoegd aan de klassieke varennoot, is waarschijnlijk de grootste groep mannelijke colognes, dankzij de hoge mate van flexibiliteit.

meer...

SPECERIJEN

De Specerijengroep is een vertrouwde categorie van parfumnoten, gezien het al eeuwenoude gebruik van specerijen in de keuken. Velen hebben een ereplaats in praktisch elk zichzelf respecterend keukenkastje, zoals kaneel, peper, kruidnagel, koriander en gember. Andere zijn wat ongebruikelijker; van het zeldzame, met de hand geplukte saffraan tot tamarinde en komijn en de zeer zachte, mooi getinte roze peper. De juiste geurnoot wordt over het algemeen verkregen door gebruik van de specerij in gedroogde vorm, maar sommige verse kruiden hebben een gewilde, pittige karaktertrek, zoals oregano. Deze kruiden kunnen zowel vers als gedroogd gebruikt worden.

Specerijen worden geclassificeerd in twee groepen: "heet/kortstondig" (intens en vurig voor een korte tijd) zoals kaneel, en "koud/langdurig" (zachter, met een verkoelende werking die langere tijd aanhoudt) zoals koriander, komijn en kardamom. Dit helpt de parfumeur de juiste noot te vinden voor het effect dat beoogd wordt, passend bij het concept van het parfum. Specerijen kunnen worden gekoppeld aan soortgelijke bestanddelen om de boodschap te versterken, of worden ingezet als tegenstrijdig onderdeel binnen een parfumcompositie.

meer...

ZOETIGHEDEN EN HEERLIJKHEDEN

Deze heerlijke groep geurnoten heeft zichzelf eind 20e eeuw en begin deze eeuw met de komst van "Gourmand" geuren (een sub-groep van de Orientaalse parfums) in een oogwenk gevestigd in de parfumwereld. Deze parfums, grotendeels gebaseerd op vanille, doen denken aan de geur van etenswaren, met name zoetigheden en desserts. De noten variëren van de eenvoudigere geur van chocola, verse room en caramel tot complexere en exotische recepten als kokosmakronen, crème brulée, gebakjes en zachte nougat.

Het eerste succesvolle "Gourmand" parfum was Angel, gelanceerd in 1992, een geur met caramel- en chocolanoten door het gebruik van ethyl maltol (wat ruikt naar suikerspin/caramel), patchouli (wat een chocola effect heeft) en het standaard gebruikte ethyl vanillin. Door het grote succes van Angel bloeide de groep van dessert geuren onophoudelijk op en is deze groep van geurnoten een van de belangrijkste in de hedendaagse parfumindustrie. Alhoewel natuurlijke grondstoffen wel degelijk facetten van zoetigheid en spijsen naar voren kunnen brengen, wordt de overgrote meerderheid van deze noten nagemaakt door slimme combinaties van natuurlijke en synthetische stoffen.

Gourmand noten worden met name gebruikt in vrouwelijke geuren, die over het algemeen zoeter zijn, maar ook in mannelijke of unisex geuren vinden we soms deze suikerzoete noten terug.

Het gevoel dat teweeg wordt gebracht door deze geurnoten is dat van euforie en speelsheid, met als resultaat een tinteling op zowel de smaakpapillen als in ons reukorgaan. Een bevestiging, als het ware, dat wat men proeft een combinatie is van smaak en reuk. Door reuk en smaak te combineren is men parfums weer in een heel nieuw licht gaan zien, en een vakkundig parfumeur kan met steeds complexere aroma's steeds boeiendere creaties genereren.

meer...

HOUT EN MOS

Houtachtige noten zijn vertrouwenswaardig en plooibaar; zeg maar een soort Manusje van Alles in de handen van een deskundig parfumeur, waar het zorgdraagt voor de "bodem" van een geurcompositie en tevens versterkend werkt op de olfactorische kenmerken van de andere elementen. Maar zeer weinig houtnoten kunnen gebruikt worden als topnoot of hartnoot en een daarvan is rozenhout.

Het geurprofiel van hout varieert sterk van boomsoort tot boomsoort. Sommige hebben een teerachtige, fenolische geur, zoals guaiac hout, en anderen zijn houtachtiger, sober bijna, en doen denken aan een doosje nieuwe potloden, cederbosachtig. Weer andere zijn wat romiger, melkachtig en knuffelzacht, zoals sandelhout. Dan zijn er ook nog houtnoten die zo sterk op zichzelf staan dat ze een hele geurcompositie kunnen karakteriseren: Agar hout, of eigenlijk het bijprodukt dat de Aquillaria boom maakt om schimmels af te weren, is zo rijk en complex dat het zowel nootachtige, houtachtige, muffige als kamferachtige geuren in zich heeft. Denk ook aan dennebomen en sparren, die associaties met specifieke seizoenen in onze gedachten brengen.

Hoewel sommige houtnoten op natuurlijke manier worden voortgebracht, zoals door maceratie of distillatie van houtsnippers, wordt in de parfumwereld toch meestal teruggegrepen naar synthetisch geproduceerde geurnoten. Enkele redenen hiervoor zijn duurzaamheid, kostenefficiëntie en veiligheid.

Vetiver en Patchouli zijn interessante uitzonderingen in de groep van houtachtige noten, aangezien Vetiver eigenlijk een gras is met een ingewikkeld wortelsysteem en Patchouli het blad is van een oosterse struik. Echter, beide geurprofielen zijn houtachtig en worden dus bij de houtachtigen ingedeeld.

Houtnoten zijn par excellence het domein van mannelijke geuren, voornamelijk dankzij het robuuste karakter van bomen en niet eens zozeer vanwege de geur zelf, maar hun plooibaarheid zorgt ervoor dat deze noten ook essentiele onderdelen zijn voor vrouwelijke en unisex geuren. Er zijn maar weinig parfums die niet minstens een houtnoot in hun compositie hebben.

Mossen vormen een sub-groep, gezien het feit dat zij in wezen parasitaire organismen zijn die op bomen groeien, zoals eikenmos(Evernia prunastri) en boommos(Evernia furfuracea). Het geurprofiel van natuurlijke mossen is onvervangbaar, hoewel er grote inspanningen worden verricht in de parfumindustrie om op synthetische wijze identieke geurmoleculen te produceren sinds de natuurlijke materialen onder rantsoen zijn geplaatst door de International Fragrance Association (IFRA).

De geur van mossen zijn inktachtig bitter, met een diepe, verontrustende troebelheid, donkergroen, zoals de bosbodem in de herfst. Hierdoor worden ze veelal als de ruggegraat ingezet in welbekende composities van de Cyprus- en Varenachtige geurfamilies. Eikenmos kan gezien worden als een van de drie klassieke accoorden die deze twee geurfamilies traditioneel bezitten. De geur van mossen maakt ze aards, wat zwaarmoedig, in zichzelf gekeerd en met een donkere sensualiteit die deze retro geuren zo kenmerken.

meer...

HARSEN EN BALSEMS

De grondstoffen die onder de paraplu van harsen en balsems vallen behoren tot de oudste bestanddelen van parfums en vormen meestal de basis van de Oriëntaalse geurfamilie Ze worden in verschillende olfactorische groepen ingedeeld naar gelang hun aromatische eigenschappen.

Zachte, balsemingrediënten zijn bijvoorbeeld vanille, benzoë, Peru Balsem en Tolu Balsum (wat zoeter en frisser dan Peru). Ze hebben een liefelijke toon, maar tegelijkertijd omhullen ze de geur en geven het een uitgesproken karakter. Ook zorgen ze ervoor dat bloemengeuren langer blijven hangen en wanneer ze een groot deel uitmaken van een bloemachtige parfumcompositie ontstaat een subgroep die "Florientals" genoemd wordt (geuren met een combinatie van bloemnoten en warme, orientaalse noten).

Harsachtige balsemingrediënten vindt men onder de namen opoponax (zoete mirre), wierook/olibanum, mirre, berkenteer, elemi en styrax. Deze stoffen heben een dieper karakter en houden langer aan, wat een compositie origineler maakt en zorgt dat het meer opvalt. Gezien de natuurlijke relatie tussen harsen en hout, voortspruitend op boomschors in de vorm van gekristalliseerde harsdruppels, passen ze zeer goed in houtachtige geuren.

meer...

MUSK, AMBER, DIERLIJKE GEUREN

De term "dierlijk" refereert naar aromatische stoffen (zowel natuurlijke als synthetische) met een geur die doet denken aan dieren - zowel echte als meer in overdrachtelijke zin; de wellustige aard van de dierlijke instincten die mensen bezitten.

In de geschiedenis van parfums werden dierlijke noten traditioneel verkregen door herten muskus, castoreum (beversecreet), ambergris (potvis produkt) en civet (van de civetkat), maar tegenwoordig gebruikt men uit ethische overwegingen met betrekking tot het welzijn van dieren alleen nog maar synthetische variaties. (Ambergris is de enige die zonder mishandeling kan worden verkregen, aangezien het op natuurlijke manier door de potvis wordt uitgestoten in de oceaan, maar het is een zeer zeldzaam en een veel duurder ingrediënt dan de sythetische variant).

Vooral voor muskusnoten bestaan vele synthetische varianten met ieder een eigen, enigszins van elkaar verschillend geurprofiel (Galaxolide, Habanolide, Ethyl Brassylate, Allyl Amyl Glycolate etc).

Amber noten worden verkregen door een mix van harsen die een warme, wat zoetige, diepliggende geur voortbrengen (veel gebruikt in de Orientaalse parfums) die verschilt van Ambergris in zoverre dat deze laatste maar weinig zoetheid heeft en meer zoutig is, met een subtiele, huidachtige diepte.

Enkele dieren die wel gebruikt worden om pure, dierlijke geurnoten te verkrijgen (maar waar absoluut geen dierenleed aan te pas komt) zijn de klipdas (ook wel hyrax, waar de beruchte uitwerpselen van gebruikt worden), geiten (voor geitenhaar tinctuur), schelpdieren (voor de schelpen, die geroosterd worden) en bijen (voor hun bijenwas). Sommige planten, zoals Engelwortel en Ambrette zaad hebben een soortgelijke, dierlijke geur en worden als plantaardig alternatief voor muskusnoten ingezet.

Tenslotte wordt er in de parfumwereld ook veel gewerkt met fantasienoten, voortgebracht door op zichzelf staande of creatief gemixte ingrediënten, die een sfeer van geuren oproepen met dierlijke verwijzingen, zoals melk, kaviaar, zeester, skunk cabbage, spek, barbeque vlees, leer of suede.

meer...

DRANKJES

Vaak wordt in een van de "geurlagen" van een parfum een zweem van een populair drankje ondergebracht, variërend van het feestelijk bruisen van champagne en de gekarameliseerde smaak van cola tot de tropische verrukkingen van pina colada of de romigheid van een goede capuccino.

De noten met het karakter van drankjes worden op drie manieren nagemaakt:

* door het gebruik van de ingrediënten die in een bepaald drankje de smaak bepalen (voor cola zijn dat bijvoorbeeld limoensap, vanille, kaneel, oranjebloesem, sinaasappel, koriander en nootmuskaat)

* door het gebruik van grondstoffen uit de natuur die een overeenkomst hebben met geuren van drankjes (zo hebben sommige rozenextracten een wijnachtige geurnoot en heeft de jeneverbes logischerwijs een jeneverachtige geur etc.)

* door het bewerken van synthetische moleculen om het effect van een drankjesachtige noot te verkrijgen.

Het effect van de geurnoot van drankjes op een parfum is een sappig, aantrekkelijk karakter, vaak gecombineerd met andere noten in Fruitachtige bloemengeuren of "Gourmand" geuren die zowel de smaakpapillen als het menselijk reukorgaan in verleiding brengen.

meer...

NATUURLIJK & SYNTHETISCH, POPULAIR EN EIGENAARDIG

In deze groep plaatsen we beschrijvingen van de noot van het parfum, zoals poederachtig, aards en enkele ongewone geuren die te vinden zijn in parfumcomposities.

Advertisement

Populaire merken en parfums: