Nieuwe Geuren Gucci Guilty Absolute: het lijkt wel Niche

Gucci Guilty Absolute: het lijkt wel Niche

01/11/17 12:05:21

door: Miguel Matos

 

Gucci Guilty logo

De nieuwe herengeur van Gucci, Guilty Absolute, klinkt misschien als alweer een nieuwe flanker in de slaapopwekkende Gucci Guilty-lijn. Zelfs de  cliché toevoeging "absolute" is inmiddels zo'n uitgemolken, onbeduidende term. Maar wanhoop niet! Vergeet het afgelopen jaar van onzinnige flankers en oncreatieve uitgaven: Gucci Guilty Absolute is eigenlijk een niche-geur die probeert zijn weg te vinden in de massamarkt, verpakt in de herkenbare flacon van een ooit zo adembenemend mooi merk. Wat is er dan zo dromerig aan deze nieuwe geur?Hout, leer en patchouli in massieve hoeveelheden en een onbeschaamde dosis seksualiteit, dat is wat het biedt!

Gucci Guilty Absolute flacon en doosje

Ontsproten uit een hechte samenwerking tussen Gucci's creatief directeur Alessandro Michele en meester-parfumeur Alberto Morillas is Gucci Guilty Absolute een ode aan leer, en wel op een zeer realistische manier, die ook nog eens rokerigheid en cognac weet op te roepen, met een dierlijke ondertoon die het beest in je losmaakt. Leer is een zeer belangrijke component  in Gucci's mode-ontwerpen en deze geur is als vloeibaar gemaakt leer in een flesje.

Leertextuur

De afgelopen tijd hebben we tevens het massamerk Baldessarini zien spelen met niche-concepten in hun creatie Ultimate, wat tot goed resultaat leidde, maar over het algemeen zien we maar weinig pogingen om  de lat wat hoger te leggen in de massamarkt. Gucci deed dit als een pionier in de dagen van Tom Ford, met parfums als Rush en Gucci Pour Homme, maar hield daar vervolgens mee op. Nu, vele jaren later, brengt het italiaanse huis een nogal diepe en zwoele compositie naar de winkelschappen, met datzelfde idee van luxe plus significantie en wat innovatie. En het resultaat is een geur die niet zou misstaan binnen de lijn van welk niche-huis dan ook.

Alberto Morillas ontwierp hier een fusie tussen de twee belangrijkste grondstoffen in een compositie die niet traditioneel top-hart-basis is,  zoals we dat in een piramidestructuur tegenkomen. De geur is lineair en onthult zijn karakter direct in de eerste momenten; slechts een paar elementen veranderen tijdens de ontwikkeling. De twee hoofdnoten zijn Woodleather, een chemische aromastof die ruikt naar leer, en Goldenwood, een molecuul met een houtachtige geur. Hier voegde hij een natuurlijk exytract van de Nootka-cipres aan toe. Het resultaat is een zeer droge houtgeur die de suggestie van viooltjesblad oproept in de top. Deze eerste indruk is niet het beste deel en het kan ertoe leiden dat je denkt: dit heb ik al vele malen eerder geroken. Maar het verdwijnt snel en dan onthult zich de kern van de geur die eigenlijk zeer dicht bij een echt oudh-parfum ligt. Om diepte te creëren werden er drie verschillende soorten patchouli-olie toegevoegd, waardoor een zoete, aardse en diepe basis ontstaat. Vetiver verlengt de hout- en aardetinten.

Gucci Guilty Absolute is een verlegen neefje van enkele geweldige oudh-parfums uit het niche segment, zoals bijvoorbeeld Tiziana Terenzi's Ursa, maar dan wat verdund en draagbaarder, aangepast aan een groter publiek. Het slaagt erin oudh-noten in gedachten te roepen zonder oudh als grondstof te gebruiken, maar zelfs dat is niet echt nieuw: denk maar aan Baruti's NOOUD, ook een geur die ruikt naar oud zonder een druppel oudh-extract te gebruiken.

Jared Leto advertentie

De flacon van deze nieuwe editie is in principe hetzelfde als in alle edities van de Guilty lijn, maar dit keer gemaakt van helder glas gevuld met een transparante bruine vloeistof die lijkt op cognac, wat leidt tot een werkelijk prachtig object. De doos heeft een bruine tabakskleur. Jared Leto is gekozen als het gezicht van de geur in een reclamecampagne gefotografeerd door is Glen Luchford.

Gucci Guilty Absolute zal vanaf maart 2017 verkrijgbaar zijn in 50, 90 en 150 ml  eau de parfum.

Miguel Matos is een Portugese journalist geobsedeerd door parfum. Miguel ziet zichzelf graag  als een geurcurator die parfum benadert als hedendaagse kunst. Hij leidt zijn eigen culturele tijdschrift, Umbigo, en schrijft teksten voor musea en galeries. Naast zijn werk voor Fragrantica en de braziliaanse editie Fragrantica.com.br schrijft hij ook over schoonheid en verzorging op Beautyalmanac.com



Vorige Nieuwe Geuren Volgende


Advertisement

Geef uw commentaar!

Wordt lid van deze online parfum community en je kunt je eigen beoordelingen toevoegen.

Advertisement

Advertisement

Nieuwe Parfums

Bonbon Spring SummerViktor&Rolf
Bonbon Spring Summer

Sun Pop Green FusionJil Sander
Sun Pop Green Fusion

Sun Pop Coral PopJil Sander
Sun Pop Coral Pop

Sun Pop Arty Pink Jil Sander
Sun Pop Arty Pink

Sunkissed DreamsHawaiian Tropic
Sunkissed Dreams

Island ResortHawaiian Tropic
Island Resort

Summer DreamsHawaiian Tropic
Summer Dreams

Golden ParadiseHawaiian Tropic
Golden Paradise

Evening Rose D`OrAerin Lauder
Evening Rose D`Or

Tangier Vanille D`OrAerin Lauder
Tangier Vanille D`Or

1881 SignatureCerruti
1881 Signature

Pure Grace Summer SurfPhilosophy
Pure Grace Summer Surf

First Instinct for HerAbercrombie & Fitch
First Instinct for Her

Leather SensationByblos
Leather Sensation

Metal SensationByblos
Metal Sensation

Solarissimo MarettimoAzzaro
Solarissimo Marettimo

Musk MalakiChopard
Musk Malaki

Bonjour SeñoritaTous
Bonjour Señorita

Mia Me MineHalloween
Mia Me Mine

Gisada UomoGisada
Gisada Uomo

Gisada DonnaGisada
Gisada Donna

KastellorizoMaison de Parfum Berry
Kastellorizo

AdoualaMaison de Parfum Berry
Adouala

Ambre 35Maison de Parfum Berry
Ambre 35

Coeur NoirMaison de Parfum Berry
Coeur Noir

Violette RebelleMaison de Parfum Berry
Violette Rebelle

PortraitMaison de Parfum Berry
Portrait

CathédraleMaison de Parfum Berry
Cathédrale

Éblouissants RefletsMaison de Parfum Berry
Éblouissants Reflets

MystiqueMaison de Parfum Berry
Mystique

Populaire merken en parfums: